تلویزیون های LED – هر آنچه در مورد LED TV باید بدانید

تلویزیون LED چیست؟ اگر تصور می کنید تمام تلویزیون های LED یکسان هستند و LED TVها نوع جدیدی از HDTVها هستند، در اشتباهید. تولید کننده های تلویزیون های LCD برای مقابله با کیفیت تلویزیون های پلاسما فناوری جدیدی را معرفی کردند که به LED TV معروف شد. LED TV ها به چهار دسته متفاوت تقسیم بندی می شوند اما همگی در بازار به LED TV معروف هستند در ادامه با انواع تلویزیون های LED و تفاوت های آنها آشنا خواهید شد.

تلویزیون های LED

شکل-تلویزیون های LED

تلویزیون های LED

تمام تلویزیون های LED (ال ای دی ) در واقع همان LCD های سابق هستند! تلویزیون های LCD به نور پشت پنل متکی هستند تا پنل کریستال مایع را روشن کند.( موقعی که جریان الکتریکی از این کریستال مایع داخل پنل عبور میکنه ، کریستال ها رو فرم میده . بسته به جریانی که رد میشه ، کریستال ها تغییر فرم میدن و می تونن اجازه عبور نور رو بدن یا ندن).

معروفترین نوع LCD از نور لامپهای فلورسنت در پشت پنل استفاده می کنند که به CCFL معروف هستند. اما نسل جدید تلویزیوهای LCD از LED برای ایجاد روشنایی استفاده می کنند.

وقتی عبارت LED TV را در آگهی های مختلف مشاهده می کنید به این معنی است که با یک تلویزیون LCD با نور پس زمینه LED یا LED-Backlit مواجه شده اید. اما نکته مهم اینجاست این تلویزیون چه نوع از تلویزیون های LED است؟ و چه تفاوتی با LED TVهای دیگر می کند؟

بطور کلی تلویزیون های LED به دو دسته FULL-LED و EDGE-LED تقسیم بندی می شوند و هر دو دسته می توانند دارای قابلیت Local Dimming باشند. Local Dimming باعث می شود روشنایی LED ها به نحوی کنترل شود تا روشنایی و تاریکی موضوعی امکان پذیر شود یعنی روشنایی قسمت های مختلف صفحه بصورت جداگانه و مستقل کنترل می شوند.

تاریکی موضعی یا Local Dimming
قابلیت تاریک کردن و یا روشن کردن موضعی صفحه باعث می شود رنگ سیاه، طبیعی تر و عمیق تر نمایش داده شود و در نتیجه نسبت کنتراست واقعی تصویر افزایش خواهد یافت. دو سری UNB8500 سامسونگ و LH8500 ال جی از نمونه های با کیفیت Local Dimming هستند.
مهمترین مشکل Local Dimming یا همان تاریکی موضعی، Blooming نام دارد این مشکل باعث می شود نور نقاط روشن برروی نقاط تاریک تاثیر بگذارد یعنی نور تابیده شده به نقاط تاریک پخش می شود و بر تاریکی نقاط تاریک تاثیر می گذارد میزان و شدت این مشکل در تلویزیون های مختلف متفاوت است.

شکل-تاریکی موضعی

مثلا این مشکل در تلویزیون ۴۶SV670U توشیبا قابل مشاهده است ولی به سختی می توان این مشکل را در سری ۸۵۰۰ ال جی و یا سامسونگ دید.

مشکل Blooming ارتباط مستقیم با تعداد نقاط یا منطقه های Local Dimming دارد، چون تعداد منطقه های Local Dimming به تعداد LED ها نیست ولی تولید کننده ها این اطلاعات را منتشر نمی کنند.

در LCD های معمولی با نور پس زمینه CCFL و بسیاری از Edge-LED ها کل نور پس زمینه به یکباره تابیده می شود.

برخی از تلویزیون های Edge-LED ال جی و سامسونگ با فناوری شبیه Local Dimming عرضه شدند، سامسونگ برای مجزا کردن این فناوری از Local Dimming نام Precision Dimming را روی آن نهاده است این فناوری در تلویزیون های سری مدرن و گران قیمت سامسونگ مانند UNC8000 استفاده شده است.

ال جی نیز فناوری خود را LED Plus نام گذاری کرده است و سری های LH5500 و LX6500 مجهز به فناوری LED Plus هستند. هیچ کدام از این دو فناوری به خوبی Local Dimming کار نمی کند.

انواع مختلف تلویزیون های LED

Full-array یا Full LED بدون تاریکی موضعی (بدون Local Dimming)

تعداد بسیار کمی از تلویزیون های LED از این نوع پنل استفاده می کنند ولی بسیاری از مردم با مفهوم آن آشنا هستند .

این نوع تلویزیون ها شبیه تلویزیون های LCD اصلی هستند با این تفاوت که بجای CCFL نور پس زمینه توسط LED ایجاد می شود. در Full-array یا Full LED تمام LED ها در سرتاسر پشت پنل LCD چیده شده اند.

کیفیت تصویر: تغییر چندانی با تلویزیون های استاندارد LCD ندارد.

نمونه: LC-46LE700UN شارپ
Edge-lit یا Edge-LED بدون تاریکی موضعی (بدون Local Dimming)
اکثر تلویزیون های LED امروزی از این نوع هستند اولین مدل Edge-LED یا Edge-lit در سال ۲۰۰۹ توسط سامسونگ معرفی شد مشخصه اصلی این نوع تلویزیون های LCD باریک بودن آنها است (کمتر از یک اینچ ضخامت دارند).

وزن این تلویزیون ها نیز بسیار کم است و آنها را مناسب نصب برروی دیوار می کند. برخلاف Full-LED ها در Edge-LED تمام LED ها در در لبه های پنل قرار دارند و در سرتاسر پشت پنل گسترده نشده اند اما LED ها قادرند نور را به مرکز و سطوح دیگر صفحه بتابند این عمل را Light Guide می نامند.

کیفیت تصویر: برتری زیادی نسبت به LCD های معمولی ندارند و برخی از این مدل ها مشکلاتی نظیر عدم تابش یکسان به نقاط مختلف صفحه را دارند یعنی روشنایی تصویر درلبه ها بیشتر و در وسط صفحه کمتر است.

نمونه : سری Samsung UNC6500
Full-array یا Full-LED با تاریکی موضعی(با Local Dimming)

در حال حاضر بهترین نوع تلویزیون های LED به شمار می روند و در واقع بهترین انتخاب LED است، تلویزیون های LED در تمام سطح پشتی پنل چیده شده اند اما شدت روشنایی و یا تاریکی هر نقطه از صفحه توسط LED ها بصورت جداگانه قابل کنترل است.

کیفیت تصویر: سطح رنگ مشکی بسیار بالاتر و بهتر است و تصاویر با کیفیت بهتری نسبت به LCD ها نمایش داده می شوند.

اما در برخی موارد روشنایی نور LED ها پخش می شود و یا بیشتر از حد تابیده می شوند و در نتیجه تاثیر منفی بر نقاط کناری می گذارد و برخی نقاط مشکی را خاکستری تیره نمایش می دهد البته این مشکل در مدل های مختلف شدت کم و زیاد دارد و در بسیاری از مدل های امروز آنقدر کم است که اصلا قابل تشخیص نیست.

سونی تلویزیون های Full-Array با Local Dimming خود را Intelligent Peak LED Backlight نام گذاری می کند.

نمونه: Vizio XVT3 یا Sony XBR-HX909
یا Edge-LED با تاریکی موضعی (با Local Dimming)

این نوع تلویزیون های LED در سال ۲۰۱۰ معرفی شدند در حال حاضر برخی از مدل های سامسونگ، ال جی و سونی با پنل Edge-lit با Local Dimming عرضه شده اند.

ایده بکار گرفته شده در این تلویزیون ها امکان خاموش کردن برخی از قسمت های صفحه بصورت مجزا و مستقل است البته بدون استقاده از LED در پشت آن منطقه ها چون در Edge-lit یا Edge-LED ال ای دی ها فقط در لبه های پنل قرار دارند.

کیفیت تصویر: مشکل یکسان نبودن روشنایی و شدت نور در سرتاسر پنل در این نوع از Edge-LED ها نیز وجود دارد و لبه های تلویزیون روشن تر از وسط صفحه است و کیفیت تصویر نیز به خوبی Full-LED با تاریکی موضعی نیست.

مشکل عدم یکنواختی نور در Edge-LED واقعه کاسته شده است و به راحتی قابل تشخیص نیست.

سونی تلویزیون های Edge-LED با Local Dimming خود را Dynamic Edge-LED نام گذاری می کند.

نمونه: Samsung UNC8000 و LG LE5500

نکاتی که در مورد LED TV ها باید بدانید:
Edge-lit ها واقعا باریک هستند ولی مشکل عدم یکنواختی تصویر دارند

مهمترین مزیت Edge-lit یا همان Edge-LED ها این است که تولید کننده ها می توانند تلویزیون های فوق العاده باریک و زیبا طراحی و تولید کنند .

ولی مشکل Edge-LED ها عدم یکنواختی تصویر است چون LED ها در لبه های پنل قرارداده شده اند و نور از لبه ها به تمام سطح صفحه تابیده می شود این موضوع باعث می شود لبه های پنل روشن تر از وسط پنل باشد و در برخی موارد مشکی بصورت خاکستری تیره نمایش داده شود شدت این مشکل در Edge-lit های مختلف متفاوت است و در برخی مدل ها به سختی تشخیص داده می شود.

مشکل زاویه دید LCD TV ها در LED-Backlit ها نیز وجود دارد

برخلاف پلاسما یکی از مشکلات LCD TV ها تنزل کیفیت تصویر در زمانی است که در کنار تلویزیون نشسته باشید، این مشکل زمانی که از پایین و یا بالا به تلویزیون نگاه کنید نیز وجود دارد.

برای آزمایش روبروی تلویزیون LCD بنشینید، یک تصویر خاص را برروی صفحه در نظر بگیرید و سپس شروع به حرکت به سمت چپ یا راست کنید متوجه تغییر رنگ ها در تصویر خواهید شد. LED Backlit ها نیز مشکل زاویه دید را دارند و در برخی موارد زاویه دید LED-Backlit ها بدتر هم شده است.
کیفیت تصویر نمونه های خوب LED TV به Plasma رسیده است

LCD TV ها برای مدت طولانی از نظر سطح رنگ سیاه و نمایش تصاویر در مقابل Plasma شکست خورده بوده اند ولی با معرفی LED TV ها با خاموشی موضعی (Local Dimming) جریان فرق کرد و امروزه مدل های برتر LED TVها قادرند رنگ مشکی را به خوبی Plasma ها نمایش دهند و کیفیت تصویر آنها نیز به خوبی پلاسماست.

البته با این تفاوت که مصرف انرژی LED TV ها واقعا کمتر از Plasma TV ها است.

یک برتری Plasma هنوز وجود دارد آن هم زاویه دید مناسب پلاسما و ضعف LCD TV ها در آن است. با Plasma در هر زاویه که دوست داشتید می توانید بنشینید و تصاویر را با کیفیت یکسان مشاهده کنید.

البته معمولا همه از روبرو به تلویزیون نگاه می کنند ولی به هر حال این یکی از برتری های Plasma به شمار می رود
از طرفی تفاوت چندانی بین Edge-LED با و بدون Local Dimming وجود ندارد و در برخی موارد کیفیت LCD TV های CCFL از Edge-LED ها بهتر است.

البته کیفیت تصویر مدل با مدل متفاوت است ولی نباید انتظار تصویر بسیار متفاوتی را از Edge-LED ها داشته باشید.

اگر تلویزیون خود را درست تنظیم نکنید LED با CCFL تفاوتی نخواهد داشت.

شما می توانید بهترین تلویزیون HDTV دنیا را با جدیترین فناوری های دنیا داشته باشید ولی اگر آن را درست تنظیم نکنید تصویر خوبی را نخواهید داشت و باید تلویزیون خود را کالیبره کنید.

پس LED TV همان LCD TV هستند با این تفاوت که بجای نور فلورسنت از LED برای ایجاد نور استفاده می شود.

میانگین مصرف LED TV ها کمتر از LCD های معمولی است بصورت میانگین LED TV ها حدود ۱۰۱ وات و LCD TV ها حدود ۱۱۱ وات برق مصرف می کنند و هر چه روشنایی تصویر بیشتر شود انرژی بیشتری مصرف می شود .

در مجموع مقدار مصرف انرژی در LED TV ها خیلی بیشتر از LCD های معمولی نیست ولی زمانی که LCD TV ها را با Plasma TV ها مقایسه کنید اختلاف قابل ملاحظه است و Plasma TV ها تقریبا دو برابر LCD TV ها برق مصرف می کنند.
منبع: zoomit

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس مستقیم