نصب تلویزیون روی دیوار -نکاتی برای نصب تلویزیون

نصب تلویزیون روی دیوار هم مشکلات خودش را دارد. برخی تلویزیون‌ها اندازه‌های بسیار بزرگی دارند و حتی پایه‌ای که برای نصب آنها روی دیوار ارائه شده هم خیلی بزرگ است. البته برای نصب هر دستگاه تلویزیون روی دیوار یک دفترچه راهنما عرضه می‌شود که شاید بتوان گفت دستورات داخل این دفترچه‌ها هم به اندازه کافی گیج کننده است. اما برای رسیدن به حداکثر زیبایی در تلویزیون نصب شده روی دیوار باید چند نکته را در نظر داشته باشیم:

نصب تلویزیون روی دیوار

شکل1- نصب تلویزیون روی دیوار

نکاتی برای نصب تلویزیون روی دیوار

جاگذاری بسیار مهم است

برای نصب تلویزیون روی دیوار باید سه عامل اصلی را مدنظر داشته باشیم: محل، سطح دید و فاصله دید. رعایت این موارد می‌تواند تجربه دیداری شما را تا حد زیادی بهینه کند.

منظور ما از محل صرفا انتخاب اتاق نیست زیرا معمولا همه می‌دانیم تلویزیون را در کدام اتاق خانه می‌خواهیم نصب کنیم، بلکه انتخاب دیوار هم مهم است.

باید بررسی کنیم که نصب روی کدام دیوار بیشترین سازگاری را با دکور خانه‌مان دارد. برای جلوگیری از انعکاس نور می‌توانید تلویزیون اچ‌دی را بر روی دیواری با زاویه ۹۰ درجه با پنجره اصلی اتاق نصب کنید تا نور آن شما را اذیت نکند ، ولی این احتمال وجود دارد که نور، روشنایی ملایمی بر روی صفحه‌ی نمایشگر ایجاد نماید و شما دید درستی نسبت به صفحه نخواهید داشت. همچنین راه خروج از این مشکل، استفاده از پرده‌ی ضخیم است تا از عبور نور جلوگیری کنید.

اما در مورد سطح دید، باید آن را با قد خودتان و سایر اعضا خانواده تنظیم کنید .

نصب تلویزیون روی دیوار

شکل2 - سطح دید ،نصب تلویزیون روی دیوار

حداکثر ارتفاع نصب تلویزیون روی دیوار چقدر است؟
اگر بخواهیم در رابطه با حداکثر ارتفاع استاندارد نصب تلویزیون روی دیوار به شما بگوییم باید گفت که این ارتفاع تا حد زیادی بستگی به ابعاد خود تلویزیون و کاناپه شما شما بستگی دارد، اما به طور متوسط ارتفاع تلویزیون روی دیوار از سطح زمین حدود ۱۰۵ سانتی متر و فاصله کاناپه و بیننده از خود تلویزیون ۳ متر و ۵۰ سانتی متر است. توجه داشته باشید که این ابعاد تقریبی است و با توجه به ابعاد خود ال سی دی و فضای شما قابل تغیر است.

در مورد فاصله دید پیشنهاد می‌شود ۱٫۵ تا ۲٫۵ برابر قطر صفحه برای تلویزیون های UHD و ۱ تا ۱٫۵ برابر برای تلویزیون های LED در نظر بگیرید. وقتی محل نصب تلویزیون را پیدا کردید برای رسیدن به بهترین حالت شاید مجبور شوید بعضی از اثاثیه را جابجا کنید.

شکل3- فاصله دید

شکل زیر جدولی تقریبی برای فاصله شما و تلویزیون می باشد.

شکل4 -جدولی تقریبی برای فاصله شما و تلویزیون

بهترین استفاده از فضا

یکی از مهم‌ترین فواید نصب تلویزیون ، آزاد شدن فضای خانه است. در عین حال قابلیت منحصربه‌فرد نصب بدون فاصله تلویزیون روی دیوار باعث می‌شود آنها در هر دکوراسیونی کاملا زیبا و شیک جلوه کنند.

البته این روش تاثیرات بهداشتی هم دارد. محل فاصله تلویزیون تا دیوار معمولا باعث جمع شدن گرد و غبار می‌شود و تمیز کردن آن هم کار ساده‌ای نیست. اما نصب بدون فاصله باعث می‌شود این مشکل از بین برود.

شکل5-بهترین استفاده از فضا

جدا از این مورد، اتصال نامریی (Invisible Connection) تلویزیون ها هم می‌تواند پاسخی به به هم ریختگی سیم‌های مختلف زیر تلویزیون باشد.

با استفاده از این روش همه دستگاه‌های جانبی شما با استفاده از یک کابل به تلویزیون متصل خواهند شد. این یعنی می‌توانید دستگاه‌های جانبی و سیم‌های آنها را در جایی دور از دید قرار دهید تا دکور خانه زیبایی‌اش را از دست ندهد.


چگونه تلویزیون را به دیوار وصل کنیم؟

اگر توانایی فنی نصب تلویزیون به دیوار را ندارید، هیچ‌گاه این کار را انجام ندهید. نصب تلویزیون به دیوار نیاز به ابزار و تجهیزات مناسب هم دارد. اگر در نظر دارید تا خودتان این کار را انجام دهید، بهتر است این نکات را رعایت کنید. و این وسایل دم دستتان باشد:
‫قلاب دیواری (که معمولا درون کارتن تلویزیون قرار دارد)‬‬‬‬
پیچ و رول‌پلاک مناسب
تراز
‫دریل‬‬‬‬
‫متر‬‬‬‬
‫پیچ گوشتی‬‬‬‬
‫مداد‬‬‬‬
سیم چین

قبل از سوراخ کاری از شابلون موجود در جعبه‌ی تلویزیون استفاده کنید تا محل دقیق سوراخ‌ها را پیدا کنید.
قبل از نصب پایه‌ها بر روی دیوار، یک بار عملیات نصب پایه بر تلویزیون را انجام دهید تا از روال کار آگاه شوید.
هیچ‌گاه با میخ پایه‌ها را به دیوار متصل نکنید.
در هنگام سوراخ‌کاری مراقب باشید سیم‌های داخلی دیوار را پاره یا خراشیده نکنید.
پایه‌ها را تراز کنید.


قدم اول برای نصب :
محل دقیق تلویزیون را روی دیوار مشخص کنید. برای این کار بهتر است قلاب دیواری را پشت تلویزیون قرار داده و تلویزیون را دو نفری روی دیوار نگه دارید. حالا، دیگران می‌توانند در خصوص جای آن نظر دهند. بهترین موقعیت معمولاً در وسط دیوار و ارتفاعی هم تراز چشم فرد (در حالت نشسته) است. وقتی که جای دقیق تلویزیون مشخص شد، قلاب دیواری را همان جا نگه داشته و تلویزیون را به جای امنی منتقل کنید. حالا جای پیچ‍‌های قلاب دیواری را با مداد روی دیوار مشخص کنید.

قدم دوم: اکنون کمی باید کار سخت انجام دهید. ابتدا از صاحبخانه و افراد مطلع سوال کنید که سیم برق از زیر محلی که می‌خواهید آن را سوراخ کنید عبور نکرده باشد. سپس سر مته مناسب را (بسته به اندازه پیچ و رول‌پلاکی که در جعبه قلاب دیواری است) بر روی دریل سوار کرده و سوراخ‌های مناسبی را در دیوار ایجاد کنید.

قدم سوم: با رول‌پلاک و پیچ، قلاب دیواری را در جای خود محکم کرده و بخش مربوط به پشت تلویزیون را هم در محل خود بسته و مطمئن شوید پیچ‌ها را کاملا سفت کرده‌اید. البته فشار اضافی علاوه بر خراب کردن پیچ‌ها می‌تواند به تلویزیون شما هم آسیب برساند. اکنون نوبت آخرین مرحله و نصب تلویزیون روی قلاب است.
پیشنهاد اول: به دلیل وزن بالا و حساسیت زیاد تلویزیون حتما این کار را چند نفره انجام دهید.

پیشنهاد دوم: قبل از نصب تلویزیون بر روی دیوار، تمام کابل‌های لازم را پشت آن وصل کنید. زیرا بعدا اتصال کابل به پشت تلویزیون بسیار سخت و طاقت‌فرسا خواهد بود.
راهنمای انتخاب یک براکت یا قلاب دیواری:

شکل6 - براکت یا قلاب دیواری

مدل های ثابت، قابلیت تغییر زاویه را ندارند و چون به دیوار چسبیده اند محدودیت های زیادی برای خانه دار بهمراه خواهد داشت. در مقابل مدل های چرخان قرار دارند که تلویزیون با فاصله بیشتری با دیوار قرار می گیرد تا قابل چرخش به طرفین و همینطور به بالا و پایین باشد. حتی اگر بهترین ارتفاع نصب تلویزیون را هم پیدا کردید بازهم پیشنهاد می شود از براکت های قابل تنظیم استفاده کنید که هم کارامدتر هستند و هم دسترسی به پشت تلویزیون راحت تر خواهد بود.

قبل از خرید براکت دیواری، مطمئن شوید که مناسب اندازه تلویزیون شما است و می‌تواند وزن آن را تحمل کند. پس قبل از اینکه برای خرید بروید، اندازه صفحه و وزن تلویزیون را از روی کارتن و یا دفترچه‌اش یادداشت کنید. ‫در انتخاب قلاب دیواری به نوع استفاده دقت کنید:‬‬‬‬

براکت یا قلاب دیواری مسطح به شما اجازه می‌دهد که تلویزیون را به شکل ثابت و تا حد ممکن نزدیک به دیوار نصب کنید.
براکت دیواری متحرک کمی از دیوار فاصله دارد، اما به شما اجازه می‌دهد که تلویزیون را به سمت بالا و پایین تقریباً ۱۵ تا ۲۰ درجه حرکت دهید.
براکت دیواری مفصل‌دار هم امکان هر حرکت و چرخشی را در جهت‌های دلخواه برایتان فراهم می‌آورد، اما فاصله تلویزیون تا دیوار کمی بیشتر از حد معمول خواهد بود.
چگونه سیم و کابل را پنهان کنیم؟

معمولاً برای راه اندازی جایگاه تلویزیون نیازمند سیم و کابل‌های انتقال برق و امواج هستید که در بیشتر مواقع چهره‌ی خوبی به فضای تلویزیون نخواهد داد. اگر فضای مورد نظرتان را با پنل های MDF پوشش داده‌اید، از طراح و مجری خود بخواهید تا داکت (کانال) مناسب این کار طراحی نماید تا بتوانید کابل‌های برق و تصویر و …. را به‌راحتی از آن عبور دهید.
اگر این کار را انجام ندادید، می‌توانید از فروشگاه‌های لوازم برقی، سیم جمع کن‌های مناسب این کار را خریداری نمایید و تمامی کابل‌ها را از آن عبور دهید تا این آشفتگی‌ها را التیام ببخشد.
حالا وقت لذت‌ بردن است

خب به همین سادگی کارتان تمام شد! حالا تلویزیون نصب شده شما روی دیوار این موارد را به شما می‌دهد: کیفیت تصویر عالی، چه دقیقا روبروی تلویزیون باشید یا از هر زاویه‌ای آن را ببینید و ظاهری زیبا برای اتاق چه از نظر فاصله ناچیز تا دیوار و چه اتصال نامریی که همه دستگاه‌های جانبی‌تان را از دید خارج کرده است.

لحظه‌ای خانه را با چنین تلویزیون زیبایی روی دیوار تصور کنید؛ احساس راحتی و فضای باز بیشتری ندارید؟ خب پس وقت آن است که این رویا را به واقعیت برسانید و تلویزیون خود را روی دیوار نصب کنید.

نصب تلویزیون LCD و LED

Gadgetnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس مستقیم