اسپیکرهای هوشمند Smart speakers

در سال گذشته‌ی‌ میلادی، گوگل، شیائومی و علی‌بابا رشد فروش چشمگیری در صنعت اسپیکرهای هوشمند را برای خود رقم زدند. اما در مقام مقایسه، آمازون فروش چشمگیری نداشته است.

اسپیکرهای هوشمند

رشد چشمگیر فروش اسپیکرهای هوشمند علی بابا، شیائومی و گوگل

این روزها اسپیکرهای هوشمند تنها برای گوش دادن به موسیقی به‌کار برده نمی‌شوند، بلکه با فناوری‌هایی همچون الکسا و گوگل اسیستنت مبتنی بر هوش مصنوعی، کابران می‌توانند کاربردهای دیگری از اسپیکرهای هوشمند بگیرند.

درنتیجه صنعت اسپیکرهای هوشمند به تجارتی بزرگ تبدیل شده است. براساس آخرین گزارش منتشرشده از سوی مؤسسه‌ی پژوهشی کانالیس، گوگل، شیائومی و علی‌بابا در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال ۲۰۱۷ میلادی، فروش بیشتری را در صنعت اسپیکر‌های هوشمند برای خود به ثبت رسانده‌اند.

Smart speakers



ممکن است به‌نظر برسد که شیائومی و علی‌بابا نقش برجسته‌ای در بازار Smart speakers ندارند. اما شیائومی و علی‌بابا برای فروش محصولات خود روی بازارهایی تمرکز کرده‌اند که گوگل در آن بازارها تمرکز خاصی ندارد. در سال ۲۰۱۸ میلادی، اسپیکرهای هوشمند علی‌بابا رشد فروش ۸۱۵.۵ درصدی را به ‌نام خود ثبت کردند. رشد سالیانه‌ی شیائومی در حدود ۸۷۴۴.۳ درصد بود.

باتوجه به اینکه شیائومی و علی‌بابا از سال ۲۰۱۷ میلادی عملا عرضه‌ی Smart speakers را در بازار به‌صورت جدی آغاز کرده‌‌اند، در نتیجه چنین آماری چندان هم نمی‌تواند قابل استناد باشد. در تیرماه ۱۳۹۶، اسپیکر هوشمند علی بابا به نام تیمال جینی معرفی شد. باتوجه به گزارش آماری کانالیس، در حال حاضر شیائومی با سهم بازار ۹.۱ درصدی و علی‌بابا سهم بازار ۱۱.۴ درصدی را در بازار اسپیکرهای هوشمند از آن خود کرده‌اند.

اسپیکرهای هوشمند – رشد سالیا‌نه‌ی فروش

رشد سالیا‌نه‌ی فروش اسپکرهای هوشمند


باتوجه به اینکه گوگل Smart speakers بسیاری را در سال ۲۰۱۷ میلادی به بازار عرضه کرد، در نتیجه رشد سالیا‌نه‌ی چشمگیری را نسبت به شیائومی و علی‌بابا برای خود در سال ۲۰۱۸ میلادی نسبت به سال ۲۰۱۷ میلادی رقم نزده است. براساس جدول منتشرشده از سوی کانالیس، رشد سالیانه‌ی گوگل در عرضه‌ی اسپیکرهای هوشمند از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ درحدود ۱۰۹.۶ درصد برآورده شده است. در سال ۲۰۱۸ میلادی سهم بازار گوگل در صنعت اسپیکرهای هوشمند ۳۰ درصد اعلام شده است. در سال ۲۰۱۷ میلادی، آمازون با عرضه‌ی ۲۲ میلیون اسپیکر هوشمند توانست سهم بازار ۶۳.۴ درصدی را از آن خود کند. ولی همان‌طور که در جدول مشاهده می‌‌کنید، رشد سالیانه‌ی آمازون در عرضه‌ی ارشد سالیا‌نه‌ی فروش Smart speakers از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ میلادی تنها ۱۰.۱ درصد بوده است.

آمازون در سال ۲۰۱۸ میلادی در حدود ۲۴.۲ میلیون Smart speakers به بازار عرضه کرد و سهم بازار ۳۱.۱ درصدی را از آن خود کرد. کانالیس خاطر نشان کرده است که به‌روزرسانی آمازون اکو در سال ۲۰۱۸ میلادی باعث بهبود وضعیت این شرکت در بازار Smart speakers خواهد شد و شاید شرایط آمازون در سال ۲۰۱۹ میلادی تغییر کند تا بتواند موقعیت خود را نسبت به گوگل حفظ کند.

نویسنده: تینا پورشاهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس مستقیم