تصویر تلویزیون آبی شده

چرا تصویر تلویزیون به رنگ آبی متمایل می‌شود، چه عواملی در بروز آن نقش دارند و چگونه این ایراد آزاردهنده را رفع کنیم؟

شکل- تصویر تلویزیون آبی شده

چرا تصویر تلویزیون آبی شده است؟

مشکلات تلویزیون – اولین قدم در جهت رفع مشکل رنگ تلویزیون، تعیین علت است. یکی از دلایل شایع در این خصوص، معمولا تنظیمات نادرست تلویزیون است. این احتمال وجود دارد که تعادل رنگ به‌خوبی تنظیم نشده و یا به علت نو بودن، تلویزیون به‌طور پیش‌فرض کالیبره نیست.

اگر مشکل از تنظیمات تلویزیون نبود، احتمالا علت بعدی اتصالات یا وجود قطعات معیوب است. به‌طور کلی سیم‌های تلویزیون‌‌ باید سالم و به‌طور کامل به‌ برق وصل شوند. در غیر این صورت، اطلاعات لازم برای تولید یک تصویر ایده‌آل و بدون نقص به تلویزیون ارسال نخواهد شد. علاوه بر آن، ممکن است یکی از پنل‌های صفحه‌نمایش یا نور پس زمینه آن نیز معیوب بوده و رنگ تصویر را ناپایدار و متمایل به آبی کند. متاسفانه در این صورت کار چندانی از عهده شما ساخته نیست و باید برای رفع این مشکل با یک تعمیرکار خبره مشورت کنید.

تنظیمات صحیح برای رفع مشکل تصویر آبی تلویزیون

اگر اطمینان دارید که مشکل از تنظیمات تلویزیون است، دستگاه خود را روشن کرده و وارد بخش منو شوید. سپس گزینه‌های تصویر تلویزیون را بررسی کرده و از آنها برای تنظیم تصویر و خلاص شدن از شر رنگ آبی استفاده کنید.

اغلب تلویزیون ها دارای یک نوار لغزنده رنگی هستند که می‌توانید آن را به‌صورت دستی تنظیم کرده و حالت‌های از پیش تعیین شده تصویر مانند عادی، گرم و سرد را انتخاب کنید. اگر مشکل رنگ آبی است، سعی کنید سطح لغزنده را افزایش داده یا به حالت گرم تغییر دهید تا بر رنگ‌های سرد غلبه کند. هم‌چنین می‌توانید حالت‌های نمایش تلویزیون خود نظیر سینماتیک یا بازی را به میل خود تغییر دهید.

به یاد داشته باشید که دستگاه‌های متصل مانند انواع پلیر نیز ممکن است تنظیمات رنگ اختصاصی خود را داشته باشند که از طریق کنترل از راه دور دستگاه و منوهای مربوطه قابل تنظیم هستند.

بررسی سخت‌افزاری

اگر مشکل از تنظیمات داخلی و نرم‌افزاری تلویزیون نبود، این احتمال وجود دارد که ایراد از قسمت سخت‌افزاری باشد. پیش از هر چیز، ابتدا اتصالات سیمی پشت دستگاه را بررسی کنید. اگر از یک پلیر خارجی متصل به ورودی HDMI یا RCA استفاده می‌کنید، کمی کابل‌های خود را تکان داده تا مطمئن شوید که برق به خوبی جریان دارد. اگر اتصال شل بود، آن‌ را با کمی به داخل فشار داده تا به خوبی محکم و چفت شود.

علاوه بر آن، می‌توانید با جدا کردن کابل‌ها، وجود هر گونه گرد و غبار و ایراد در پورت‌ها را بررسی کنید. در ارتباط با اتصالات HDMI، سعی کنید دستگاه را به پورت یکسان دیگری در تلویزیون خود وصل کرده تا ببینید آیا مشکل تصویر آبی تلویزیون هم‌چنان وجود دارد یا خیر. در صورت ساییدگی کابل‌ها یا آسیب دیدن اتصالات، باید سیم‌ها را تعویض کنید.

آیا زمان تعمیر تلویزیون فرارسیده است؟

در بدترین حالت، علت ایجاد تصویر آبی در تلویزیون، معیوب بودن صفحه‌نمایش است. تلویزیون‌های LED معمولا به‌دلیل نحوه تولید نور پنل‌های آنها، رنگ آبی بسیار خفیف و نامحسوسی دارند. بااین‌حال در صورتی‌که یکی از پنل‌ها آسیب ببیند، این رنگ به‌طور گسترده سطح تصویر پخش می‌شود. هم‌چنین تلویزیون‌های OLED نیز دارای پنل‌های نمایش برجسته‌تری هستند که ممکن است در حین شکسته شدن یا آسیب دیدن با مشکلی مشابه روبرو شوند.

در صورت بروز این مشکل، کاری از دست شما ساخته نیست و باید تلویزیون خود را به‌دست یک تعمیرکار مجرب بسپارید. به‌طور کلی، در میان موارد فوق، معمولا مشکل تصویر آبی تلویزیون با اعمال تنظیمات مربوط به رنگ رفع خواهد شد. هم‌چنین ممکن است شما نسبت به سایر افراد به نور آبی حساسیت بیش‌تری داشته باشید که در این صورت توصیه می‌شود یک عینک فیلترکننده نور آبی تهیه کنید.

source

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس مستقیم