تلویزیون گیمینگ

در این مطلب به مهم‌ترین پارامترهای فنی در خرید یک تلویزیون گیمینگ می‌پردازیم که در تبلیغات و مشخصات درج شده، گمراه‌کننده به‌نظر می‌رسند.

شکل- تلویزیون گیمینگ

راهنمای خرید تلویزیون مخصوص بازی؛ یک تلویزیون گیمینگ باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

معمولا وقتی پای صحبت در مورد تلویزیون های گیمینگ به میان می‌آید، بسیاری از مشتریان صرفا بر دو ویژگی وضوح ۴K و نرخ تجدید ۱۲۰ هرتز متمرکز می‌شوند. اما در این میان، برندهایی وجود دارند که از این قابلیت‌ها برای گمراه کردن مشتریان خود استفاده می‌کنند. در واقع، اغلب مردم به تلویزیون‌هایی روی می‌آورند که صرفا با تجهیز به این دو ویژگی، در دیگر جنبه‌ها با کمبودهایی مواجه هستند.

با در نظر گرفتن الزامات اشاره شده در فوق که توسط گیمرها وجود دارد. بنابراین در ادامه به فاکتورهای مهم دیگر برای انتخاب بهترین گزینه در میان تلویزیون‌ های گیمینگ می‌پردازیم.

سه پارامتر مهم در انتخاب تلویزیون گیمینگ

پشتیبانی از HDMI 2.1

اگرچه در حال حاضر، بازی‌های چندانی از خروجی اصلی ۱۲۰ هرتز در وضوح ۴K پشتیبانی نمی‌کنند، اما در آینده‌ای نزدیک، کنسول‌های بازی نه‌تنها از این استاندارد، بلکه از رزولوشن ۸K با فریم‌ریت ۶۰ هرتز نیز پشتیبانی خواهند کرد. بدین منظور، تلویزیون‌ هوشمند مخصوص بازی باید با پروتکل HDMI 2.1 سازگاری داشته باشند.

نسخه کامل رابط HDMI 2.1 می‌تواند حداکثر پهنای باندی تا سقف ۴۸ گیگابیت بر ثانیه ارائه دهد. بنابراین، برای دو حالت ۴K/120fps و ۸K/60fps، انتقال ویدیو با وضوح و نرخ نوسازی بالا ایده‌آل خواهد بود.

تراشه دیکودر

مشتریان تلویزیون‌های هوشمند، در برخی مواقع بیش از حد استانداردهای نرم‌افزاری را ارزیابی می‌کنند. اما چیزی که در واقع از پارامترهای روی کاغذ پشتیبانی می‌کند، پیکربندی سخت‌افزاری خود دستگاه است. اگر می‌خواهید تلویزیونی با خروجی ۴K و ۱۲۰ فریم داشته باشید، نمونه‌های گیمینگ باید به سخت‌افزاری مجهز باشند که از این سطح پشتیبانی کنند.

به‌عنوان مثال، شیائومی تلویزیون Mi TV Q1 را در اوایل سال ۲۰۲۱ وارد بازار کرد. در لیست پارامترهای این محصول، اشاره شد که تلویزیون از خروجی تصویر ۴K120Hz پشتیبانی می‌کند. در واقع خروجی تصاویر ۱۲۰ هرتزی برای اجرا، به فناوری جبران و تخمین حرکت یا MEMC نیاز دارد.

به‌نظر می‌رسد که تلویزیون‌ های گیمینگ باید به جای ۱۲۰ هرتز از فناوری MEMC 120 پشتیبانی کنند. MEMC در واقع مخفف عبارت Motion Estimate and Motion Compensation است. وظیفه این ویژگی، اضافه کردن یک فریم از قاب جبران حرکت بین دو فریم از تصویر است. این فرآیند باعث می‌شود تا صفحه‌نمایش عملکرد روان‌تری را به‌نمایش بگذارد.

صفحه‌نمایش Gaming TV

به غیر از رزولوشن و نرخ به‌روزرسانی، پارامترهای بسیاری وجود دارند که برای هر نوعی از تلویزیون‌های هوشمند حائز اهمیت هستند. از جمله آنها می‌تواند به حداکثر روشنایی، دقت و وسعت رنگ اشاره کرد.

از این جهت، در ابتدا باید الگوریتم‌های مورد استفاده در تلویزیون‌ها را درک کنیم. این مورد بر دو نوع است که شامل فناوری قدیمی دوتایی فرکانس HSR و عملکرد DLG می‌شود. در نسل گذشته این فناوری، با تنظیم زمان و کاهش جبران خودکار شارژ پیکسل در پنل، نرخ نوسازی دو برابر می‌شد. اما اکنون در عملکرد DLG، با اسکن دو ردیف پیکسل به‌طور همزمان، دستیابی به نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز ممکن شده است.

البته هم‌چنان محدودیت‌های بسیاری در این راه وجود دارند. بنابراین، نمی‌توان آنها را با تلویزیون های گیمینگی که به‌طور اختصاصی از نمایشگر ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کنند، مقایسه کرد.

نتیجه‌گیری
گیمرها در حال تبدیل به خریداران اصلی تلویزیون‌های ۴K120Hz هستند. به‌همین دلیل است که برندهای بیش‌تری سعی در پنهان کردن برخی از پارامترهای فنی دستگاه‌های خود دارند. با این‌حال، داشتن اطلاعاتی در مورد مشخصات مهم این نوع از تلویزیون‌ها به شما کمک خواهد کرد تا در خرید محصول مورد نظر خود تصمیم بهتری را اعمال کنید.

Gaming TV

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس مستقیم